UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

Niewielu potrafi oprzeć się słodkościom, chociaż niektóre staropolskie przysmaki mogą nas zaskoczyć. Jak przyrządzić tytułowy tatarak w cukrze, pasztet z migdałów i marcepan z piany cukrowej – tego i wiele więcej dowie się Czytelnik z książki o staropolskich słodyczach.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


VIVE LA MODE, czyli Francuzki na polskim tronie | wystawa 15 lipca–30 października

aktualność

Vive la mode, Debiutantki, wystawa strojów1, fot. Arkadiusz Obszyński.jpg

Wystawa kostiumów inspirowanych modą epoki baroku, zaprojektowanych i wykonanych przez studentki Wyższej Szkoły Artystycznej w Warszawie. Prezentowana jest w pałacu w Galerii Portretu Polskiego XIX wieku. 

Moda kobieca panująca na polskich dworach w XVII wieku pozostawała pod ogromnym wpływem Paryża i Wersalu. Nowe trendy rozpowszechniły dwie polskie królowe pochodzące z Francji: Ludwika Maria, małżonka króla Władysława IV, a potem Jana Kazimierza, oraz Maria Kazimiera, żona króla Jana III. Ubiory barokowe charakteryzowała duża ozdobność. Wytworne stroje wykonane były z bogatych tkanin, niekiedy przetykanych złotą nicią, zdobiono je wstążkami i koronkami. Nowa moda pozwalała odsłaniać niewieście szyje i ramiona, stopniowo wymuszała także zmianę kobiecej sylwetki. Ciało było podane do przodu, a przeciwwagę dla wyeksponowanego biustu stanowił podkreślony tył spódnicy.

Zgromadzone na wystawie stroje zostały zaprezentowane na dziedzińcu Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie w czasie Nocy Muzeów 20 maja 2017 roku przez uczestniczki projektu charytatywno-edukacyjnego „Debiutantki” autorstwa Agnieszki Michalczyk. Inspiracją dla powstania kostiumów były barokowe portrety z XVII i XVIII wieku.

Na wystawie prezentujemy:

Vive la mode, Debiutantki, wystawa strojów, fot. Arkadiusz Obszyński.jpg
  1. Kostium projektu Julii Trojak inspirowany portretem Anny Marii Orzelskiej Antoine’a Pense’a z 1728 roku. Kreacja składa się z halki, zdobionego gorsetu, stelażu zwanego panier, spódnicy spodniej i wierzchniej oraz sukni.
  2. Kostium projektu Weroniki Olczyk wzorowany na obrazie „Portret damy” Johna Michaela Wrighta z 1660 roku.
  3. Kostium projektu Kory Nowakowskiej inspirowany obrazem Anny Rosiny de Gasc z 1751 roku. Kolorystyka i krój sukni zwiastują już rokoko. Podstawą konstrukcji ubioru jest gorset oraz panier, będący stelażem, który nadaje sukni specyficzny kształt.
  4. Kostium projektu Moniki Moskwy wzorowany na „Portrecie Mariany Austriackiej” Diego Rodrigueza de Silvy y Velázqueza. Tworząc suknię, autorka skupiła się na uzyskaniu efektu „zamknięcia w pancerzu”, tak charakterystycznego dla przedstawianych przez Velázqueza hiszpańskich infantek. Projektantka posłużyła się wykrojem barokowej sukni z 1660 roku. Stanik przykrywa gorset, który usztywniony jest za pomocą ponad 60 fiszbin różnej długości.
  5. Kostium projektu Adrianny Tadrzak czerpie inspirację z „Portretu Zofii Filipy Burbon” pochodzącego z okresu późnego baroku.
  6. Kostium autorstwa Weroniki Krawczak powstał z inspiracji portretem królowej Ludwiki Marii, która panowała w latach 1646–1667.
  7. Kostium projektu Dagmary Borowskiej wzorowany był na „Portrecie Elżbiety Farnese” Louisa-Michela van Loo. Suknia o kroju uwydatniającym talię i dekolt składa się z bafetu obszytego złotą gipiurą oraz ozdobionego imitacją kamieni szlachetnych, pereł, złotych nici.
  8. Kostium projektu Sylwii Schachty był inspirowany „Portretem Elżbiety Romanowej” żyjącej w latach 1709–1762.
  9. Kostium projektu Dominiki Godziemby-Trytek czerpie wzory z obrazu Johna Vanderbanka ukazującego Angelicę Magdalenę Wharton w stroju koronacyjnym. Dzieło pochodzi z okresu późnego baroku.

Stroje powstały pod kierunkiem Aleksandry Plewako-Szczerbińskiej i pod opieką dyrektora artystycznego Agaty Manowskiej.

Kurator wystawy: Agnieszka Michalczyk

Wstęp w cenie biletu do pałacu.

Organizatorzy:

fundacja_krolowej_marii_kazimiery_logo     Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie logo

Partnerzy:

Debiutantki logo   Wyższa Szkoła Artystyczna logo

Podziel się:
Wykop Facebook
44_eleonora maria habsburżanka_maly.jpg

Francuska moda na dworze Ludwiki Marii Gonzagi (artykuł, Silva Rerum)

O tym jak wielkie było zaskoczenie królowej Ludwiki Marii po przyjeździe do Polski w 1646 r. na widok strojów polskich …

44_dworska moda kobieca....jpg

Dworska moda kobieca za czasów królowej Marii Kazimiery (artykuł, Silva Rerum)

Moda dworska w Polsce w XVII w. pozostawała, zwłaszcza w przypadku ubiorów kobiecych, pod przemożnym – docierającym nad Wisłę – …

Polsko-francuska rodzina króla Jana III (Moda, PJM) (artykuł)

STROJ Gierlikowski 1646.jpg

W kontuszu i peruce, czyli strój mieszany (artykuł, Silva Rerum)

Andrzej Frycz Modrzewski nie mógł wyjść ze zdziwienia, jak wielka różnorodność w strojach panowała za jego czasów – i to …

Jakie stroje nosiła królowa Marysieńka? (Dla dzieci, PJM) (artykuł)

Jakie stroje nosiła królowa Marysieńka? Królowa Marysieńka pochodziła z Francji, a tam – jak powszechnie wiadomo – znają się na …