UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

Pamiętniki Philippe'a Duponta są fascynujące: pisał je żołnierz, artylerzysta i towarzysz broni Jana Sobieskiego. Wraz z nim widzimy pola bitewne, czujemy zapach prochu. Ale ten dzielny oficer nie tylko lont umiał trzymać w ręku – piórem też władał pewnie.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Ludzie z fabryki porcelany | wystawa do 20 grudnia

aktualność

001_kolor_slad_czlowieka_web_preview.jpeg

Serwis „Ślad człowieka” został wyprodukowany w ramach projektu „Ludzie z fabryki porcelany”, który łączy badania antropologiczne z krytycznym dizajnem i jest realizowany przez Ewę Klekot, antropolożkę,  i Arkadiusza Szweda, ceramika.

Serwis „Ślad człowieka” to naczynia należące do zestawu Rococo, produkowanego w Ćmielowie od XIX wieku i świetnie znanego odbiorcom ćmielowskiej porcelany. Powstał na fabrycznej linii produkcyjnej, wykonany przez robotników pracujących w rękawiczkach, których palce zanurzono w solach kobaltu. Ślad ich dotyku pozostaje prawie niewidoczny aż do czasu wypału, gdy kobalt staje się ciemnoniebieski. W ten sposób porcelana stołowa zachowuje dotyk rąk pracownika, ujawniając rolę czynnika ludzkiego w produkcji przemysłowej.

PROCES - RESEARCH-11_preview.jpeg

– Projekt pokazuje, jak ważny jest człowiek w fabryce. Powstała w jego efekcie porcelana jest wynikiem ludzkiej pracy, zaś ludzki dotyk jest częścią całego procesu produkcyjnego. Poprzez ślady kobaltu chciałem pokazać pracę osób stojących za kulisami, zaangażowanych w proces i poniekąd oddać im hołd – mówi ceramik Arkadiusz Szwed.

Serwis wykonano w fabryce porcelany w Ćmielowie – jednej z najstarszych fabryk ceramicznych w Polsce, która obecnie jest własnością spółki Polskie Fabryki Porcelany Ćmielów i Chodzież SA, należącej do grupy Wistil. Fabryka, założona w 1790 roku, od 1838 roku zajmuje się produkcją porcelany. 

– Gładka, lśniąca porcelana kojarzy się z czystością i doskonałością. Gdy palce albo wargi pozostawią na niej ślad, staramy się go wytrzeć, usunąć, przywrócić doskonałość, ukryć dowody kontaktu z niedoskonałą ludzką cielesnością. Nie chcemy wiedzieć, kto i ile razy przed nami filiżankę dotykał – mówi Ewa Klekot, antropolożka i kuratorka wystawy.

002_kolor_slad_czlowieka_web_preview.jpeg

Głównym celem projektu jest krytyczna analiza społecznej konstrukcji relacji człowiek – technologia oraz systemów wartościowania różnych rodzajów pracy wykonywanej przez ludzi i nie-ludzi. Porcelana bywa zwykle traktowana jako przedmiot kolekcjonerski czy dizajnerski i ceni się ją za wartości estetyczne. Mniej uwagi natomiast poświęca się procesowi produkcji oraz społecznemu konstruowaniu jej znaczeń. Wskazanie roli różnego rodzaju wiedzy i umiejętności potrzebnych do wytworzenia porcelanowych naczyń może ułatwić zrozumienie wszystkich uczestników procesu ich powstawania, a także zachęcić użytkownika porcelanowej filiżanki do bardziej krytycznej refleksji.

W dniach 6–8 czerwca 2017 roku wytwórcy serwisu „Ślad człowieka” oglądali własny wyrób na wystawie, na której wyjaśniono też cały proces jego produkcji. Serwisowi towarzyszyły fotograficzne portrety części fabrycznej załogi. Wystawa odbyła się w głównym budynku fabryki, w hali, gdzie przechowywane są formy do odlewów. Ludzie z fabryki porcelany mogli ją więc oglądać, idąc do pracy i/lub wychodząc po skończonej zmianie.

006_kolor_slad_czlowieka_web_preview.jpeg

Wystawa pokazywana była w Polsce (Concordia Design w Poznaniu, Festiwal Designu w Łodzi) i za granicą (Festiwal March Design w Reykjaviku, Festiwal Design Blok w Pradze). Projekt jest też nominowany do nagrody Design Alive 2017 (przyznanie nagród nastąpi 13 grudnia 2017 r.).

Projekt „Ludzie z fabryki porcelany” jest finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki.

Wystawę będzie można zwiedzać od 5 do 20 grudnia 2017 roku w Villi Intracie.
Zapraszamy od poniedziałku do piątku w godzinach 13.00–16.00.

Podziel się:
Wykop Facebook
44_misnia_półmisek wil.157.jpg

Kruche i modne nowości: fajans i porcelana (artykuł, Silva Rerum)

Od połowy panowania Augusta III nastały talerze farfurowe, dalej porcelanowe, nareszcie cała służba stołowa składała się u wielkich panów z …

44_miśnia_waza_świecznik_maselniczka.jpg

Porcelana i koniec świata (artykuł, Silva Rerum)

Spopularyzowanie w XVIII wieku kruchych naczyń ze szkła, fajansu i porcelany przyczyniało się do osłabiania tradycyjnych form pokazywania bogactwa i …

Urzednik turecki 2 Costumes Turc. BN.jpg

Uczta na dworze sułtana Mehmeda IV – w kaftanie, na chińskiej porcelanie (artykuł, Silva Rerum)

Przebieg audiencji na dworze osmańskim był ściśle ustalony. Po zwyczajowej ceremonii oddania głębokiego pokłonu przed sułtanem wymieniano pozornie powierzchowne, lecz …