UE
Unia Europejska
nieslyszacy WCAG 2.0

Tematy

Rycerskie czyny i cnoty Jana III Sobieskiego znane były w całej Europie. Wizerunek Sobieskiego stał się podobnie rozpoznawalny, jak portrety papieża, cesarza czy króla Francji. Głównymi bohaterkami tej książki są graficzne tezy dedykowane Janowi III. Autorzy wielkoformatowych rycin akademickich połączyli wątki propagandy wizualnej z okresu przed- i powiedeńskiego z erudycyjną argumentacją naukową.


To pierwsze tego typu rozwiązanie, które całkowicie zrewolucjonizuje identyfikację dzieł sztuki pochodzących z grabieży wojennych. Dzięki aplikacji możliwa będzie automatyczna identyfikacja obiektu jedynie na podstawie fotografii wykonanej za pomocą telefonu komórkowego.


Kopie ceramicznych rzeźb par puttów z Ogrodu Różanego

film

Projekt wykonania 4 kopii ceramicznych 4 rzeźb par puttów (Wil.RzA.79–Wil.RzA.82) z ekspozycji w Ogrodzie Różanym realizowano z funduszy Muzeum. Kopie wykonywane były w technologii analogicznej do oryginalnej. Grupę 4 oryginalnych ceramicznych rzeźb wykonano w warsztacie Ernst March`s Thonwaaren Fabrik w Charlottenburgu (Niemcy), zostały zakupione do Wilanowa ok. 1858 r. Wykonano je jako terra – cotta (ceramika wapniowo-krzemianowa), z masy ceramicznej wypalonej w stosunkowo niskiej temperaturze, poniżej 1000-1200oC.  Obiekty przedstawiają 4 grupy par puttów stojących na postumencie w pozie kariatyd podtrzymujących zwieńczenie, po 2 identyczne pary każdego rodzaju kompozycji. Oryginały zostały poddane kompleksowej konserwacji i obecnie przechowywane są w Pawilonie Rzeźby. Równolegle do prac konserwatorskich zdjęto formy silikonowe z dwóch wybranych rzeźb – Wil.RzA.79 oraz Wil.RzA.80. Rzeźby te reprezentują dwa różne typy układu par puttów. W formach silikonowych odlano modele gipsowe. Na tym etapie określono wstępny podział gipsowych modeli na części, z których będą wykonywane formy gipsowe. Na ich podstawie przygotowano specjalistyczne formy do wycisku elementów ceramicznych, które po scaleniu posłużyły do wykonania kopii w masie ceramicznej. Kopie wypalono z masy glinianej sprowadzonej z terenu Niemiec (po badaniach składu masy ceramicznej), w kaflarni, która dysponował dostatecznie dużym piecem, który pozwolił na wypalenie kopii w całości. Film prezentuje m.in. proces technologiczny od konserwacji XIX-wiecznych rzeźb po gotowe wypalone kopie.

Podziel się:
Wykop Facebook
Kabinet Jana III_fot.M.Mastykarz.jpg

Konserwacja rzymskiego kabinetu króla Jana III (film)

Film opowiada historię konserwacji bezcennego mebla. Kabinet należał do pierwotnego wyposażenia Antykamery Króla w pałacu wilanowskim. Jan III otrzymał go …

portret_konny_stanislawa_kostki_potockiego_jacques_louis_david_baner_PP.jpg

Film „Konserwacja portretu Stanisława Kostki Potockiego” (film)

Konny portret Stanisława Kostki Potockiego pędzla Jacquesa Louisa Davida jest już eksponowany w pałacu wilanowskim w Sali Białej. Obraz przeszedł …

rekonstrukcja_pieca_xviiiw_fragment_filmu.jpg

Rekonstrukcja wirtualna pieca kaflowego w pasy granatowe z XVIII wieku z pałacu w Wilanowie (film)

Film prezentuje wygląd pieca kaflowego pochodzącego z XVIII wieku, który stał niegdyś na piętrze wilanowskiego pałacu. Fragmenty kafli zostały znalezione …